Wilt u een gebouw of infrastructuur aankopen, verkopen of bent u een gebouwbeheerder en u weet niet goed hoe het zit met de wetgeving omtrent asbest? Tauw staat u bij!
Contactpersoon: Stefaan De Vlieghere
E-mail: stefaan.devlieghere@tauw.com
Tel: +32 474 60 20 77
Op dit ogenblik is er nog geen wettelijke verplichting tot het aanwezig zijn van een asbestinventaris of een asbestinventarisattest bij de overdracht van een gebouw. In Vlaanderen zit deze verplichting er evenwel aan te komen:
Lees hier alles over de asbest wet- en regelgeving in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
Voor gebouwen van vóór 2001: uiteraard! De aanwezigheid van asbest kan een zeer ernstige minwaarde van het gebouw betekenen:
Er bestaan twee soorten van asbestinventaris: een destructieve asbestinventaris en een niet-destructieve asbestinventaris (ook wel een visuele asbestinventaris genoemd):
Wij raden dan ook een destructieve asbestinventaris aan, die meer diepgaand is. Zo wordt bij een destructieve asbestinventaris bijvoorbeeld een staal genomen van de vloerbekleding en de lijm eronder. Het is ook mogelijk één van onze experts te vragen samen met u een rondgang te doen (quick scan) om asbestverdachte materialen in kaart te brengen of om een staal van verdacht materiaal (bv. leidingisolatie) te (laten) nemen en te laten analyseren in ons eigen erkend asbestlabo.
Vraag een asbestinventaris aan
Tussen uw voornemen om asbest te verwijderen en de afronding van een veilige en grondige asbestsanering zitten heel wat stappen en valkuilen. Kort gezegd zijn er drie grote fasen:
Tauw geeft advies aan gebouwbeheerders/particulieren over hoe deze asbestsaneringswerken best aan te pakken, en kan deze werken bovendien voor u van A tot Z begeleiden!
Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, zij staan u graag te woord!