Is een asbestinventaris verplicht bij de aankoop van een gebouw?

  • In Vlaanderen is bij overdracht (verkoop) een asbestattest verplicht voor elk (deel van een) gebouw groter dan 20m² met een bouwjaar voor 2001. Dit asbestattest moet aanwezig zijn bij het tekenen van de compromis.
  • In Brussel en Wallonië bestaat op dit ogenblik nog geen wettelijke verplichting tot het aanwezig zijn van een asbestinventaris of een asbestinventarisattest bij de overdracht van een gebouw.

 

Lees hier alles over de asbest wet- en regelgeving in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

 

Welk soort asbestinventaris laat ik best uitvoeren?

Er bestaan drie soorten van asbestinventaris: een destructieve asbestinventaris, een niet-destructieve asbestinventaris (ook wel een visuele asbestinventaris genoemd) en een asbestinventaris in het kader van het asbestattest:

  • Een destructieve asbestinventaris wordt opgesteld voor er onderhouds- of renovatiewerken gebeuren in een gebouw of voor het gesloopt wordt
  • Een niet-destructieve asbestinventaris doet enkel uitspraak over asbesttoepassingen waar je bij normaal gebruik van een gebouw mee in aanraking kan komen
  • Een asbestattest (AIA, of asbestinventarisattest) is in Vlaanderen verplicht is bij overdracht (verkoop) van elk (deel van een) gebouw groter dan 20m² met een bouwjaar voor 2001

 

Wij raden bij ontwikkelingsprojecten dan ook een destructieve asbestinventaris aan, die meer diepgaand is. Zo wordt bij een destructieve asbestinventaris bijvoorbeeld een staal genomen van de vloerbekleding en de lijm eronder. Het is ook mogelijk één van onze experts te vragen samen met u een rondgang te doen (quick scan) om asbestverdachte materialen in kaart te brengen of om een staal van verdacht materiaal (bv. leidingisolatie) te (laten) nemen en te laten analyseren in ons eigen erkend asbestlabo.

Vraag een asbestinventaris aan

 

Advies asbestsanering voor gebouwbeheerders

Tussen uw voornemen om asbest te verwijderen en de afronding van een veilige en grondige asbestsanering zitten heel wat stappen en valkuilen. Kort gezegd zijn er drie grote fasen:

  • De projectvoorbereiding
  • De begeleiding tijdens de uitvoering 
  • De controle na de uitvoering (en melding aan de bevoegde overheid)

Tauw geeft advies aan gebouwbeheerders/particulieren over hoe deze asbestsaneringswerken best aan te pakken, en kan deze werken bovendien voor u van A tot Z begeleiden!

Meer info asbestsanering

 

Aan de slag met het inventariseren, beheersen of saneren van asbest

Kunnen wij u helpen op het gebied van asbest?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, zij staan u graag te woord!