Zien is geloven

Martin Doeswijk

Toen ik nog niet zo van racefietsen hield, kon ik me niet voorstellen wat een plezier en goed gevoel het me zou kunnen geven. Alleen al het vooruitzicht van zadelpijn, lekke banden en regen onderweg waren genoeg redenen om er niet aan te beginnen. Een onwillige knie, de behoefte om te sporten en enthousiaste fietsers om mij heen, maakten dat ik het toch ben gaan doen. En het heeft me veel gebracht: de mooie Gran Fondo’s in de Alpen en Dolomieten waren een goede motivatie om veel te trainen en de schitterende fietsvakanties in Cuba, Zuid-Afrika en Kirgizië waren een ongelooflijke ervaring. Pas toen ik het gezien en gedaan had, geloofde ik het.

Net een fabriek

Als verantwoordelijke voor leren en verbeteren binnen onze organisatie, merk ik dat het nog niet zo eenvoudig is om de kracht van leren en continu verbeteren aan anderen over te brengen. Omdat ik in het begin niets beters tot mijn beschikking had, ben ik gestart met een nogal theoretisch verhaal met alom bekende voorbeelden van Toyota of andere maakindustrie die ik gebruikte om mensen enthousiast te maken voor Lean en te overtuigen van de nut en noodzaak. De voorbeelden zijn aansprekend en lekker beeldend. En met deze voorbeelden snapt iedereen dat het hebben van voorraden verspilling is. En dat veel onnodig transport in een fabriek uitermate inefficiënt is. Nogal wiedes. Een veel gehoord weerwoord was dat wij adviseurs en ingenieurs geen fabriek zijn, maar zonder uitzondering unieke adviezen schrijven en ontwerpen maken. En bovenal: we werken toch al efficiënt? Het lijkt bij nader inzien verdacht veel op de zadelpijn, lekke banden en regen onderweg die mij eerst weerhielden om te gaan fietsen.

Toch is in onze adviespraktijk de werkelijkheid niet veel anders in vergelijking met een fabriek. Het is alleen vaak minder zichtbaar. Zo is het concept van een tekening of rapport dat ligt te wachten om afgemaakt te worden ook keiharde voorraad. In ons jargon: ‘onder handen werk’. En een deel van de informatiestroom tussen collega’s onderling en tussen ons en de klant is vergelijkbaar met overbodig transport in een fabriek.

Spelenderwijs minder verspilling

Maar stukje bij beetje weten we in verschillende verbeterprojecten de verspilling uit ons proces te halen. Om meer inzicht te geven in de kracht van lean heb ik samen met mijn collega Floor Verhoeven een spel uitgewerkt1 waarin we een “echte fabriek” nabootsen die lampenkapjes maakt.
En opeens zie je het! Al tijdens het spel begint het kwartje echt te vallen: hoe gaaf is het om te merken dat met dezelfde middelen de doorlooptijd van het maken van een heuse lampenkap van ruim 12,5 minuten verkort wordt tot 12,5 seconden!! Maar een kortere doorlooptijd is niet het enige winstpunt; iedereen werkt in een flow, de kwaliteit van het product neemt fors toe en het werkplezier spat ervan af!

Natuurlijk wilden we meteen weten hoe we dit spel kunnen gebruiken als voorbeeld in ons eigen productieproces. We legden daarom de productiestappen van de lampenkapjesfabriek over de stappen uit ons eigen productieproces (bijvoorbeeld bodemonderzoek, vergunning opstellen, ontwerp waterzuivering).

Mooie motivatie

Deze leerervaring geeft ons weer meer inzicht in het ongelooflijke potentieel van continu verbeteren. We krijgen meer kijk op de verspilling in ons werkproces en de mogelijkheid om dit zelf te elimineren, we stoppen de tijd in de juiste dingen (toevoegen van waarde aan het proces), krijgen nog meer lol in het werk en worden nog gemotiveerder om onze producten en diensten nog verder te optimaliseren. Klantwaarde en motivatie stijgen naar ongekende hoogte!

Mooie bijvangst: we hoeven niet meer de vergelijking met de maakindustrie of de lampenkapjesfabriek te maken om collega’s en opdrachtgevers te overtuigen. We kunnen nu verwijzen naar de vele verbeteringen in ons eigen productieproces die we inmiddels hebben gerealiseerd. Ik ben ervan overtuigd dat dit ons en onze klanten net zo veel gaat brengen als mijn keuze om te gaan fietsen!

[1] Onderdeel MBL Arpa (www.arpa.nl)

Lees ook deze blogs van Martin Doeswijk

Hoe kunnen wij u helpen?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.

Martin Doeswijk
T: +31 62 13 90 35 6
E:martin.doeswijk@tauw.com
LinkedIn
Martin Doeswijk