Duurzaam, maar hoe?

We worden bij Tauw België meer en meer benaderd door bedrijven en instellingen die iets aan duurzaamheid willen doen. Met andere woorden, duurzaam zijn is hot.

Waarom willen bedrijven steeds meer investeren in duurzaamheid?

Ten eerste zijn steeds meer mensen geëngageerd met een duurzamere wereld, en zijn het niet alleen meer “overbezorgde scholieren” en “geitenwollen sokken hippies” die zich zorgen maken over het voortbestaan van de mensheid op deze planeet. Zelfs vooraanstaande financiële instituties zoals JPMorganChase luiden de noodklok.

Maar voor veel bedrijven heeft het ook met reputatiemanagement te maken. We herinneren ons allemaal nog de blunder van Delhaize, toen ze legoblokjes cadeau deden bij de boodschappen. Het blokje zat in een plastic bakje. Het bakje zat verpakt in een plastic omhulsel. Facebook was te klein vanwege alle negatieve reacties over deze plasticverspilling. Dat is een goede les geweest. Nu is Delhaize, net als andere supermarkten, bezig om de verpakkingen kritisch te bekijken, de plastic tasjes te vervangen etc.

Duurzaam worden dus. Maar hoe? En hoe toon je aan dat je het bent? Er is inmiddels al een wildgroei aan duurzaamheidscertificaten. Dat kan gespitst zijn op alleen maar de carbon footprint te verkleinen tot een veel bredere scope, waarbij ook gekeken wordt naar sociale en “government” aspecten. Voor het tot nul reduceren van je CO2 uitstoot is er bijvoorbeeld het “CO2-neutral label”. Voor het bredere traject wordt er met name gekeken naar de SDG 2030. De Sustainable Development Goals. Zo zijn In België al meer dan 400 bedrijven, NGO’s en andere organisaties aangesloten bij “The Shift”,  het Belgische ontmoetingspunt voor duurzaamheid, waar de transitie naar een duurzamere samenleving en economie (gebaseerd op SDG2030) vooropstaat. En dan is er in Vlaanderen nog het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. En komt nu ook de CO2-prestatieladder overwaaien uit Nederland. Op het internationale vlak zijn er initiatieven zoals World Business Council for Social Development, Green Reporting Initiative, en B Corp. Kortom, we zien door de bomen het duurzame bos niet meer.

Maar dat is ook niet erg. Waar het om gaat is dat je er als bedrijf aan werkt, op een integere en transparante manier. Dat je een keuze maakt of je alleen voor CO2 neutraal gaat (om mee te beginnen; Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd) of dat je meteen het hele duurzaamheidstraject tackelt. Een keuze die gebaseerd moet zijn op de impact die je activiteiten op onze planeet en de mensen hebt. Dat je duidelijke doelen stelt en ook kan aantonen dat er resultaten worden geboekt. Meten is weten. Want je moet kunnen aantonen dat je echt een verschil maakt en dat het geen greenwashing is. Waar het om gaat is dat je duurzaam bent. En of er dan een plakplaatje of logo op zit of niet, dat doet er niet toe.

Maar hoe te beginnen? Wat te denken van Tauw eens te contacteren en samen onder het genot van een kopje duurzame koffie, hierover te brainstormen!

Jan Smolders
Project Manager Environmental Management.

Meer informatie